dijous, 18 de juny del 2009

El vídeo. L'audiovisual només per entretenir?

Les darreres sessions de l'assignatura les hem dedicat a fer les presentacions dels treballs que havíem de fer.
"El vídeo.L'audiovisual només per entretenir?" és el tema de treball que ens ha tocat desenvolupar al nostre grup.
Com tothom sap, les noves tecnologies cada dia les tenim més al nostre abast: els telèfons mòbils, els mp3 (o fins hi tot ara ja ha arribat el mp4 i mp5), les cameres digitals, etc. aquestes últimes ens permeten fotografiar moments importants de la nostra vida, així com també realitzar vídeos de tota mena. En aquest sentit, hem de poder aprofitar aquests nous recursos i apropar-los a les aules de manera educativa. És a dir, els infants també poden aprendre a partir de vídeos educatius.
Però on podem trobar aquests vídeos educatius? En primer lloc, poden ser els propis infants, classes o escoles qui poden realitzar aquest vídeos fent participar als infants. En segon lloc, podem visualitzar i/o extreure el vídeos del portal educatiu Edu3.cat. Aquest és un portal de ràdio i televisió educatius, desenvolupat per la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i la conselleria d'Educació de la Generalitat que pretén fomentar les noves tecnologies i impulsar l'ús de la televisió i la ràdio com a eina d'educació social. És un portal on hi podem trobar més de 5500 suports audiovisuals de diferents àmbits de coneixement. Aquests vídeos estan classificats de dues maneres: per matèries o segons el nivell escolar de l'usuari. I en tercer lloc, tenim el youtube. El Youtube és un espai web on tots els usuaris poden compartir vídeos a través d'Internet. És a través d'un reproductor en línia basat en l'adobe flash que Youtube ens permet visualitzar vídeos de temàtiques molt variades, com per exemple vídeos musicals, programes de televisió i vídeos casolans. D'altra banda, cal tenir en compte que en el Youtube no només hi trobarem vídeos educatius, per això la nostra recerca ha de ser minuciosa per tal d'oferir als infants vídeos adequats a la seva edat. Una manera per fer la recerca d'aquests vídeos és mitjançant les paraules claus o tags. aquestes són paraules relacionades amb el contingut del vídeo de manera que introduïnt un mot al crecador podem trobar tots els vídeosque continguin aquesta paraula clau. A més a més, Youtube ens permet penjar els nostres pròpis vídeos i guardar els vídeos al loc de preferits (sempre que s'estigui registrat).
Ja per finalitzar, una cosa que ens va cridar molt l'atenció és el STOP MOTION. Aquest ésun tècnica d'animació que consisteix en capturar fotografies d'objectes estàtics creant la sensació de moviment.

JClic

Fa molts anys que es debat si l'ordinador pot ser una bona eina perquè els infants aprenguin. Avui dia, l'ús dels ordinadors està a l'ordre del dia, tant és així que fins hi tot ha arribat a les aules.
El JClic és un conjunt d'aplicacions informàtiques que permet al mestre crear diverses activitats educatives per tal de que els infants aprenguin.
Així doncs, podem veure que el JClic utilitza la metàfora de l'ordinador com a tutor. És a dir, l'ordinador tutoritza el procés d'ensenyament- aprenentatge realitzat per l'alumnat. Tot això es podrà entendre millor si establim un paral·lelisme entre aquest i el model tradicional:
El model tradicional d'ensenyament- aprenentatge està basat en la relació mestre-alumne, on el mestre és qui inicia el procés d'ensenyament, l'alumne dóna una resposta a aquest ensenyament (és a dir, fa un aprenentatge) i finalment el mestre fa una avaluació del procés d'ensenyament-aprenentatge.
Seguint aquest model, molts són els que pensen que aquest procés també el pot reproduir i/o realitzar un ordinador. Per exemple, l'ordinador seria qui inicia l'ensenyament, l'alumne respodria i, finalment, l'ordinador seria qui avaluaria.
Dit això, hem de tenir en compte que el JClic està format per diverses aplicacions com en són el JClic applet, el JClic player, el JClic reports i el JClic Author. Aquest últim és un dels més important ja que és l'eina que ens permet crear les activitats educatives dirigides als infants com els trencaclosques, les sopes de lletres, els mots encreuats, activitats de text o d'associacions.
així doncs, el JClic ens pot ser una eina molt útil perquè els alumnes aprenguin, però hem de tenir en compte que un ordinador, si bé pot realizar certes tasques del docent, mai podrà orientar a l'alumne sobre els seus problemes, incidir en ells o potenciar-los com ho fa un mestre, així com tampoc pot establir un vincle afectiu amb l'alumne ni resoldre problemes emotius.